Wiadomości ogólne
„Zdrowie, to nie tylko brak choroby; to stan dobrego samopoczucia fizycznego, psychicznego i społecznego organizmu”
Edukacja prozdrowotna jest ważnym obszarem pracy szkoły. Nasza szkoła aktywnie działa na rzecz promocji zdrowia od 1998 roku. Działania prozdrowotne są uwzględnione w „Programie Wychowawczym Szkoły”, „Programie Rozwoju Szkoły” oraz Programie Edukacji Prozdrowotnej „ŻYJMY ZDROWO”
Działania prozdrowotne społeczności szkolnej zostały docenione. 29.05.2007 r. na I Wojewódzkiej Konferencji Szkół Promujących Zdrowie otrzymaliśmy Certyfikat Podlaskiej Szkoły Promującej Zdrowie przyznany na lata 2007-2010.
7 czerwca 2011 r. doceniono po raz kolejny nasze działania na rzecz szeroko pojętej promocji zdrowia i ponownie uzyskaliśmy Certyfikat na lata 2011-2014.
9 grudnia 2014 r. w Ośrodku Rozwoju Edukacji w Warszawie odbyło się uroczyste wręczenie Krajowych Certyfikatów „Szkoła Promująca Zdrowie”. W bieżącym roku certyfikat otrzymało 38 placówek oświatowych z całej Polski, a wśród nich nasza szkoła, jako jedyna z województwa podlaskiego. Ogółem w Polsce są 104 takie placówki.
To zaszczytne i prestiżowe wyróżnienie otrzymaliśmy jako druga szkoła w woj. podlaskim.
Szkołę reprezentowali dyrektor Mirosław Chomaniuk i szkolny koordynator edukacji prozdrowotnej Renata Osmólska. Burmistrza Miasta Bielsk Podlaski reprezentował kierownik Eugeniusz Jakubowski. W uroczystości wzięła udział Jadwiga Czyżewska – Wojewódzki Koordynator Szkół Promujących Zdrowie. Certyfikaty Krajowej Szkoły Promującej Zdrowie wręczał Tadeusz Sławecki - Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej oraz Profesor Barbara Woynarowska- Przewodnicząca Kapituły Polskiego Certyfikatu Szkoła Promująca Zdrowie. Certyfikat przyznaje każdorazowo kapituła, a nadawany jest on przez Ministra Edukacji Narodowej na okres pięciu lat.
Krajowy Koordynator Szkół Promujących Zdrowie - Katarzyna Stępniak w swojej prezentacji przedstawiła mocne strony wyróżnionych szkół.
Najważniejsze działania
Lp. |
Działanie |
Standard |
1. |
Opracowanie i realizacja w klasach 0 – VI programu „Nie jestem sam”. Obejmuje on działania mające na celu obniżenie poziomu agresji werbalnej i fizycznej, wzmocnienie integracji klasowej. |
IV |
2. |
Opracowanie i wdrożenie projektu: „ Drugie śniadanie – posiłek w naszej szkole” Opracowano i zrealizowano projekt: „Aktywna przerwa – Ruch to zdrowie”. Celem było przede wszystkim promowanie zdrowego stylu życia i racjonalnego, aktywnego i bezpiecznego sposobu spędzania czasu na przerwach. „Aktywne przerwy” organizowane są na jednym ze szkolnych korytarzy w okresie jesienno zimowym. Opracowano i zrealizowano projekt: „Chleb domem rodzinnym pachnący” |
II |
3. |
Wyposażono szkołę w dystrybutor wody pitnej. |
V |
4. |
Wprowadzenie oceniania kształtującego oraz metod i technik dla niego właściwych. Cele lekcji – na lekcji uczniowie otrzymują karteczki z celami zajęć (wklejane do zeszytów), są odczytywane je i każdorazowo omawiane. „Nacobezu” (na co będę zwracała uwagę) – przygotowywane na zajęcia, powtórzenie, sprawdzian, test, tak by uczniowie mieli możliwość sprawdzenia, w jakim stopniu opanowali omawiany materiał oraz uzupełnili ewentualne braki. Informacja zwrotna – podawana IZ do wybranych prac; pozwoliła ona uczniom wyzbyć się strachu przed złą oceną i skupić się na zdobyciu koniecznych umiejętności i wiedzy. Pytania kluczowe – stosowane na większości zajęć, a dzięki temu uczniowie mieli możliwość wykazania się nieszablonowym, twórczym sposobem rozwiązywania problemów. Ocena koleżeńska i samoocena – taki sposób pracy uczniów stosuje się dość często; dzięki temu uczniowie uczyli się dostrzegać, że mocne i słabe strony to punkt wyjścia do samodoskonalenia; byli bardziej zmotywowani do pracy, gdyż czuli, że wiele od nich zależy. |
IV |
5 |
W ramach uzupełnienia edukacji zdrowotnej, wykorzystując każdą sytuację z codziennego życia szkoły i po przeprowadzonej diagnozie, wybierane są zagadnienia do realizacji na godzinach wychowawczych. Prowadzenie szkoleń: edukacja nauczycieli, rodziców, pracowników niepedagogicznych |
III |
W "dwójce" w roku szkolnym 2013/2014 kontynuowana jest profilaktyka próchnicy zębów metodą nadzorowanego szczotkowania preparatami fluorkowymi. Fluorowanie zębów będzie prowadzone 6-krotnie w odstępach co 6 tygodni w klasach I -VI. Próchnica zębów jest najczęściej występującym problemem zdrowotnym u dzieci i młodzieży szkolnej. Wyróżniono trzy główne zasady zapobiegania próchnicy zębów i chorobom przyzębia:
- higiena osobista jamy ustnej ma na celu niedopuszczenie do tworzenia się na zębach i dziąsłach bakteryjnej płytki nazębnej oraz dokładne i szybkie jej usuwanie przez umiejętne i częste oczyszczanie wszystkich powierzchni zębowych,
- racjonalne odżywianie - ograniczenie spożywania między posiłkami słodyczy, spożywanie produktów zawierających dużo białka i składników mineralnych, m.in. wapnia, fosforu, magnezu, żelaza i fluoru oraz witamin A, D, C,
- profilaktyka fluorkowa - fluor jest jednym z pierwiastków śladowych, zmniejszających podatność szkliwa zębów mlecznych i stałych na działanie czynników odwapniających i próchnicotwórczych. W jamie ustnej fluor działa przeciwbakteryjnie, osłabiając zdolności fermentacyjne bakterii oraz hamując wytwarzanie kwasów przez bakterie.
W nadzorowanym grupowym szczotkowaniu zębów u dzieci w szkole zastosowano żel- bezpośrednio na szczoteczkę do zębów. Dlatego ważne jest aby rodzice, którzy wyrazili zgodę na fluoryzację, zakupili nową szczoteczkę do zębów i dopilnowali, aby dziecko przyniosło ją w wyznaczonym dniu, w odpowiednim opakowaniu (w klasach I - III podpisaną imieniem i nazwiskiem). Zabiegi te są również ważnym elementem edukacji zdrowotnej, gdyż umożliwiają uczniom nabycie umiejętności prawidłowego czyszczenia zębów.
O każdym terminie lub zmianie zabiegu dzieci będą informowane dzień wcześniej.