Szkoła Podstawowa nr 2 im. kpt. W. Wysockiego w Bielsku Podlaskim

17-100 Bielsk Podlaski, ul. Wysockiego 6

tel. 85 730 24 08

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 782724
  • Do końca roku: 224 dni
  • Do wakacji: 31 dni

Kartka z kalendarza

Kalendarium

Wtorek, 2024-05-21

Imieniny: Jana, Moniki

HEPS

  

Ruch i zdrowe żywienie w szkole w ramach HEPS

 

 Podstawą projektu HEPS jest koncepcja i strategia tworzenia szkoły promującej zdrowie oraz wieloletnie doświadczenia krajów w tym zakresie. Istotą projektu jest całościowe podejście do zdrowia w  szkole u dzieci i młodzieży.

 

Podstawy koncepcji projektu HEPS wynikają z: 

- Przyjęcia podstawowych założeń szkoły promującej zdrowe, w tym zwłaszcza koncepcji całościowego podejścia do zdrowia w szkole. 

- Uznania, że spójna polityka szkoły w zakresie zdrowego żywienia i aktywności fizycznej może sprzyjać lepszym wynikom w nauce, podobnie jak działania z zakresu promocji zdrowia. Polityka taka wspiera realizację podstawowej funkcji szkoły tj. edukacji uczniów i sprzyja podnoszeniu jakości edukacji przez wzmacnianie zdrowia uczniów.

Głównymi celami projektu HEPS są:

  • tworzenie, realizacja i ewaluacja skutecznej polityki krajowej oraz praktyki w zakresie zdrowego żywienia i aktywności fizycznej w szkołach we wszystkich krajach członkowskich Unii Europejskiej,
  • wspieranie tworzenia i wdrażania w krajach członkowskich programów zdrowego żywienia i aktywności fizycznej, opracowanych na podstawie potwierdzonych faktów (dowodów), z wykorzystaniem podejścia stosowanego w szkole promującej zdrowie

Projekt HEPS w Szkole Podstawowej nr 2:

Od września 2011 roku Szkoła Podstawowa nr 2 będzie realizować jako jedna z 10 szkół w Polsce Projekt Ruch i Zdrowe Żywienie w Szkole w ramach HEPS. 

15.11.2011 r. oraz 26.09.2013 r. rodzice wysłuchali prelekcji nt. „Zdrowe żywienie i aktywność fizyczna uczniów” którą wygłosił p. Remigiusz Filarski z Centrum Dietetyki Stosowanej w Białymstoku

 

 

Szkołę wyposażono w dystrybutor wody pitnej. Uczniowie, nauczyciele i pracownicy korzystają z niej codziennie.

Dzieci regularnie spożywają posiłki w szkole (drugie śniadanie, obiad). Uczniowie klas IV-VI dwa razy w tygodniu wspólnie z nauczycielem spożywają drugie śniadanie, a uczniowie klas 0-III—codziennie.

 

Codzienna odpowiednia aktywność fizyczna

Dzieci i młodzież powinny poświęcać na aktywność fizyczną co najmniej 1godzinę dziennie oraz intensywnie ćwiczyć co najmniej 2 razy w tygodniu. Przykłady: spacery, jazda na rowerze, gry zespołowe, praca fizyczna, większa różnorodność zajęć ruchowych w ofercie szkolnej — zajęcia sportowe, indywidualne i zespołowe, taniec, pływanie.

 

 Dieta zawierająca zgodną z zaleceniami żywieniowymi ilość energii z małą zawartością tłuszczów zwierzęcych

Zdrowa dieta wpływa pozytywnie na zdrowie fizyczne i psychiczne. Jedzenie produktów z dużą zawartością błonnika, jak owoce i warzywa, ograniczenie spożycia produktów z dużą zawartości tłuszczu np. ciastek, chipsów.

 

Jedzenie codziennie śniadania

Śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia. Zjedzenie śniadania zapobiega spożywaniu przekąsek i produktów o niskiej wartości odżywczej. Sprzyja dobremu samopoczuciu i uczeniu się. Jedzenie codziennie zdrowego śniadania, zawierającego np. sok owocowy, ciemne pieczywo, jogurt ze świeżymi owocami lub płatkami (musli) z dużą zawartością błonnika.

 

Regularne spożywanie posiłków

Regularne spożywanie posiłków (o stałych porach) zapobiega podjadaniu, zwłaszcza przekąsek o dużej zawartości tłuszczu. Należy spożyć co najmniej trzy zbilansowane posiłki w ciągu dnia.

 

Aktywna przerwa

 

 „Aktywne przerwy” organizowane są na jednym ze szkolnych korytarzy. Wyznaczeni lub chętni uczniowie przygotowują zabawy ruchowe lub opracowują choreografię do wybranych przez siebie utworów muzycznych. Prezentacja trwa ok. 7 – 10 min.

 

Uczniowie uczą się poprzez zabawę. Taka forma spędzania czasu podczas przerw, daje możliwość rozładowania energii w sposób pozbawiony znamion agresji. Ważne jest to zwłaszcza zimą, gdyż pogoda uniemożliwia im zabawy na boisku szkolnym.